בפרשה הקודמת, פרשת נצבים, קראנו על הברית של עם ישראל עם הקב”ה .
דברים פרק כט
(ט) אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙.. יִשְׂרָאֵֽל”:
…(יב) לְמַ֣עַן הָקִֽים־אֹתְךָ֩ ..לְיַעֲקֹֽב”:
(יג) וְלֹ֥א אִתְּכֶ֖ם לְבַדְּכֶ֑ם ..הַזֹּֽאת”:
(יד) כִּי֩ אֶת־אֲשֶׁ֨ר יֶשְׁנ֜וֹ .. עִמָּ֥נוּ הַיּֽוֹם”:
השאלה שהרבה מפרשים שאלו היא כיצד יתכן שאפשר להשביע את מי שעדיין לא בא לעולם? הלא מטילין עליו את חומר המצוות כמו תפילין ומזוזות מהודרות ואין חבין לאדם שלא בפניו!
על כך עונה רבי יצחק אברבנל:
“אין ספק שאם אדם קבל הלוואה מאחר שחייב בפרעונה הוא ובניו עד עולם. כי כמו שהבנים זוכים בירושה . ככה הם מחוייבים לפרוע חובותיהם וחיוב של אבותיהם כשיהיה בדרך הזה, ממה שקבלו בדרך הלואה מוטל על הבנים למרות שעדיין לא היו בעולם…
וידוע שה’ זיכה את ישראל בתפילין מהודרות אם מפני שהוציאם מכור הברזל ממצרים מבית עבדים והם ומקניהם וקנינם היו מאתו כמו שכתוב כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים.
ולפי שזכה בגופותיהם כעבדים כנעניים וזכה גם כן בנפשותיהם לפי שהשלימו שלמות נפשיי במתן תורתו לכן הכניסם בברית הראשון בהוציאו אותם ממצרים והיה הברית ההוא בדם שזרק עליה”. להורות שגופם ונפשותם כי הדם הוא בנפש יכפר כלם היו משועבדים אליו יתברך…”.
תפילין מהודרות – זכויות ללא חובות
במילים אחרות מלמד אותנו הרב יסוד מאוד חשוב, אין זכויות ללא חובות. כאשר קיבלנו את הזכות לצאת ממצרים, בית עבדים, אנו מקבלים לאורך כל ההיסטוריה את החובות שה’; מטיל עלינו לטובתנו.
אף אחד לא שואל מדוע הוא מקבל את נכסי אביו, כאילו זה מובן מאליו. ולכן כמו שהוא מקבל את הזכויות שלו בתור יורש, אז הוא מקבל את החובות שהשאיר אביו. ( אינני נכנס לכל הפרטים ההלכתיים בנידון , אלא בעיקר על הרעיון המוסרי ).
כאשר אנו נצבים לקראת ראש השנה, עשרת ימי תשובה ויום כיפור יש המון מצוות שכדאי להתחיל לתקן כמו החלפת המזוזות למהודרות בבית, הנחת תפילין מהודרות, רכישת תפילין מחיר הוגן, ובנוסף אנו צריכים לשאול את עצמנו עד כמה היא כוחה של תשובה שזכינו בה להתקרב לה’; שוב למרות חטאינו. לשם כך, נביא סיפור ממסכת עבודה זרה דף יז.
אמרו עליו על ר”א בן דורדיא, שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה. פעם אחת שמע שיש זונה אחת בכרכי הים והיתה נוטלת כיס דינרין בשכרה, נטל כיס דינרין והלך ועבר עליה שבעה נהרות.
בשעת הרגל דבר הפיחה, אמרה: כשם שהפיחה זו אינה חוזרת למקומה, כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה.
הלך וישב בין שני הרים וגבעות, אמר: הרים וגבעות בקשו עלי רחמים, אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו, שנאמר: כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה.
אמר: שמים וארץ בקשו עלי רחמים, אמרו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו, שנאמר: כי שמים כעשן נמלחו והארץ כבגד תבלה…. אמר: אין הדבר תלוי אלא בי, הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו.
יצתה בת קול ואמרה: ר”א בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא….. בכה רבי ואמר: יש קונה עולמו בכמה
שנים, ויש קונה עולמו בשעה אחת. ואמר רבי: לא דיין לבעלי תשובה שמקבלין אותן, אלא שקורין אותן רבי. התלמוד הזה מאוד תמוה מכמה סיבות : וכי מה רבי אלעזר בן דורדייא לימד אותנו שאנו צריכים לקרוא לו רבי ? וכי מה רבי מקנא בו שהוא קנה את עולמו בשעה אחת? רבי אלעזר בן דורדייא נפל עד שאול תחתית במעשי הערווה שלו , אין ספק בכך.
אבל חז”ל מלמדים אותנו למרות זאת עד כמה היא כוחה של תשובה שמקבלים אותו בחזרה לעולם הבא. לא משנה מה היית, מה עשית, איזה שפל הגעת, תמיד תוכל לחזור בתשובה, כי אין התשובה תלויה אלא באדם עצמו.
תפילין מהודרות מחיר והקשר לאדם הראשון
גירוש האדם הראשון מגן עדן נגרם עקב שהוא הטיל את האחריות ופגיעה במצוות ה’. לחטא שלו על האשה במקום להגיד חטאתי ולשוב בתשובה. גם שאול חטא כאשר לא חיסל את עמלק , אבל החטא שבגללו ה’; סילק אותו מהמלכות הוא בגלל שלא התחרט על מעשיו בתחילה .
על מגוון מזוזות מהודרות שיש לי כבר שמעת? תוכל למצוא כאן מגוון ענק!
רבי אלעזר מלמד אותנו במה תלוי התשובה , מה ששאול המלך ואדם הראשון לא הבינו את כוחה, ולכן הוא נקרא רבי .
באותו הקשר מסופר לנו בתלמוד הירושלמי , שרבי מאיר רודף אחרי אלישע בן אבויה להחזירו בתשובה, והטענה של אלישע היא שאין לו אפשרות לחזור כי כבר שמע מאחורי הפרגוד “שובו בנים שובבים חוץ מאחר”.
אומר לו רבי מאיר שאתה תמיד יכול לחזור בתשובה בכל מצב שכך כתוב “תשב אנוש עד דכה’ עד דכדוכה של נפש. ואומר על כך רבי מאיר שמתוך תשובה נפטר אלישע”.
תפילין מהודרות בהמה גסה ובהמה דקה במחירים משתלמים תוכל למצוא כאן.
בימים אלו אנו צריכים לזכור את תפילתנו יום יום, שלוש פעמים ,’השיבנו אבינו…’ כל רגע אנו יכולים לשוב בתשובה מכל מצב שאנו נמצאים ,אין לנו הסיבה להתייאש כי ה’; אף פעם לא מתייאש מאיתנו.
לסיום אנו צריכים לזכור שאין לנו בשום פנים ואופן לעשות עבירות אלא רק מצוות כמו תפילין מהודרות, מזוזות מהודרות, ולכתחילה על מנת לשוב בתשובה, אלא רק בדיעבד, כי כבר אמרו על כך חכמים “האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה” ( וזה הסיבה שרבי חשש שרבי אלעזר קנה את עולמו בשעה.